Potężny Chevrolet Corvette był niejednokrotnie określany mianem „amerykańskiego samochodu sportowego” – i to nie bez powodu. Oferuje dawki osiągów, które znacznie przewyższają jego klasę cenową. Znajdujący się na listach życzeń fanatyków prędkości w całym kraju, Corvette reprezentuje rodzaj osiągalnego marzenia, do którego wielu zapaleńców motoryzacyjnych może dążyć.
Każda generacja ma swoje własne zalety i cechy szczególne, a najnowsze wersje dorównują najlepszym supersamochodom z krajów takich jak Włochy. Stałe – ale wciąż stosunkowo ograniczone w porównaniu do prawdziwych modeli masowych – dostawy z fabryki w Kentucky oznaczają, że chociaż Corvette nie ma na każdym rogu ulicy, spora ilość używanych egzemplarzy na rynku wtórnym sprawia, że model jest dostępny nawet dla większej liczby zapaleńców motoryzacyjnych z marzeniem.
1 - 1953
Pierwszy model noszący tę nazwę pojawił się w 1953 roku, po prezentacji na pokazie Motorama firmy GM. Istniały plany sprzedaży około 300 tych kabrioletów, chociaż szacuje się, że znalazło się tylko 183 nabywców. Każdy z nich był pomalowany na Polo White i miał czerwone wnętrze, wszystko zjechało z linii montażowej w Michigan.
2 - 1983
Przeskakując trzydzieści lat, znajdujemy… brak Corvette. W tamtym czasie kierownictwo wiedziało, że istniejący model jest bardzo przestarzały i przygotowało pełną modernizację, ale nie był on jeszcze gotowy na główny nurt, gdy pojawił się model z 1983 roku. Zamiast spieszyć się z flagowym modelem sportowym, rok modelowy 1983 został pominięty – przynajmniej dla klientów. Tylko jeden samochód przedprodukcyjny wymknął się; obecnie znajduje się w muzeum.
3 - National Corvette Museum
Potrzeba wyjątkowego samochodu, aby zdobyć miejsce w muzeum – a jeszcze bardziej wyjątkowego, aby zasłużyć na własne muzeum. National Corvette Museum znajduje się w Kentucky, niedaleko fabryki GM, gdzie obecnie produkowane są Corvette. Mieści szeroką gamę ważnych egzemplarzy, w tym kamienie milowe produkcji i samochody z filmów. Ciekawostka: w 2014 roku zapadlisko pochłonęło osiem samochodów, chociaż niektóre zostały odzyskane, a nawet odrestaurowane.
4 - Zaczyna się od „C”
Każda generacja Corvette, definiowana przez rok, w którym dokonano znaczących zmian, jest oznaczana przez zapaleńców motoryzacyjnych i fanów za pomocą oznaczenia alfanumerycznego. Pierwsza generacja Corvette, od 1953 do 1962 roku, nazywana jest C1. Kolejność ta postępuje do dzisiejszego modelu, zwanego C8. Wiesz, że rozmawiasz z prawdziwym fanem Corvette, jeśli zacznie używać tych terminów.
5 - Tydzień Rekinów
Teraz, gdy już jesteś na bieżąco z terminologią, możemy po prostu powiedzieć, że model C3 (lata 68-82) był pod ogromnym wpływem projektów samochodu koncepcyjnego GM o nazwie Mako Shark II. Zaprojektowany przez czołowego artystę Larry'ego Shinodę, koncept był pełen płetw i ostrych kątów – podobnie jak wersje produkcyjne C2.
6 - Niech służy długo
I tak, dobrze czytasz – C3 był w produkcji, choć z pewnymi zmianami, ale niewystarczającymi, aby przesunąć igłę generacyjną, przez prawie piętnaście lat. Kryzys naftowy nie pomógł, podobnie jak wprowadzenie krajowego ograniczenia prędkości do 55 mil na godzinę i różne krucjaty bezpieczeństwa. Mimo to Corvette przetrwał i wyszedł z tej ery ze specjalnymi edycjami i silnikiem z wtryskiem paliwa.
7 - Kosmiczne Dziwactwa
Będąc symbolem amerykańskiego sukcesu, być może nie powinno dziwić, że Corvette były faworyzowane przez astronautów NASA, szczególnie w latach 60. i 70. XX wieku. Krążą opowieści o policjantach z Florydy przymykających oko, gdy kosmonauci tacy jak Alan Shepard i Gus Grissom ścigali się swoimi samochodami po drogach publicznych i niektórych plażach.
8 - Indyjska Gorączka
Inny symbol amerykańskiej prędkości, Indy 500, przyjął Corvette jako swój samochód bezpieczeństwa nie mniej niż 22 razy według stanu na ten moment. To więcej niż jakikolwiek inny pojedynczy model, chociaż niektórych może zaskoczyć fakt, że pojawił się dopiero w 1978 roku, kiedy prowadził go mistrz Indy, Jim Rathmann. Zdecydowanie lepsze niż rok, w którym użyli Oldsmobile Bravada.
9 - Elektryczny Poślizg
Przejście na silniki umieszczone centralnie w generacji C8 oznaczało, że przednia część Corvette została w końcu uwolniona na silnik elektryczny wielkości kantalupy. Zainstalowany, aby wspomagać, a nie zastępować potężny silnik V8; pozwolił GM na zbudowanie pierwszego produkcyjnego Corvette z napędem na wszystkie koła. Nazwany E-Ray, posiada hybrydowy układ napędowy o mocy 655 KM, przyspieszający do 60 mil na godzinę w około 2,5 sekundy.
10 - Czterocyfrowe Konie Mechaniczne
Inżynierowie przełamali barierę czterocyfrową dzięki najnowszemu ZR1, którego silnik V8 z płaską wałką korbową o pojemności 5,5 litra generował 1064 KM. Ta ogromna moc jest całkowicie przekazywana na tylne koła. Niecały rok później fani prędkości w firmie wzięli silnik elektryczny E-Ray i umieścili go w przedniej części ZR1, tworząc ZR1X. Osiągający imponujące 1250 KM, szacuje się, że ten pojazd z napędem na wszystkie koła może osiągnąć 60 mil na godzinę w mniej niż 2 sekundy.
Wartość Corvette
Według naszych przyjaciół z Hagerty, najmniej wartościowe Corvette C4 zyskały 14% na wartości w ciągu trzech lat od początku 2020 roku, a ich wartość nadal rosła, zwiększając się o 20% w ciągu ostatnich pięciu lat. Wartości zabytkowych Corvette mają niezwykle szeroki zakres, więc jest coś dla każdego. Ceny wahają się od 16 000 USD za Corvette C4 czwartej generacji (1984-1996) w stanie #3 do 146 700 USD za samochód C2 drugiej generacji (1963-1967).
Dowiedz się więcej o trendach wyceny za pomocą narzędzia wyceny Hagerty
Dla zabawy, sprawdź ten artykuł o najdroższym Corvette, jaki kiedykolwiek sprzedano na aukcji.
Uzyskaj wycenę ubezpieczenia od Hagerty – firmy, która zapewnia ubezpieczenie dla ludzi kochających samochody. Dodatkowo, jeśli planujesz zainwestować w klasyczny samochód lub sprzedać własny, rynek Hagerty jest dla Ciebie!

Każda generacja ma swoje własne zalety i cechy szczególne, a najnowsze wersje dorównują najlepszym supersamochodom z krajów takich jak Włochy. Stałe – ale wciąż stosunkowo ograniczone w porównaniu do prawdziwych modeli masowych – dostawy z fabryki w Kentucky oznaczają, że chociaż Corvette nie ma na każdym rogu ulicy, spora ilość używanych egzemplarzy na rynku wtórnym sprawia, że model jest dostępny nawet dla większej liczby zapaleńców motoryzacyjnych z marzeniem.
1 - 1953
Pierwszy model noszący tę nazwę pojawił się w 1953 roku, po prezentacji na pokazie Motorama firmy GM. Istniały plany sprzedaży około 300 tych kabrioletów, chociaż szacuje się, że znalazło się tylko 183 nabywców. Każdy z nich był pomalowany na Polo White i miał czerwone wnętrze, wszystko zjechało z linii montażowej w Michigan.

2 - 1983
Przeskakując trzydzieści lat, znajdujemy… brak Corvette. W tamtym czasie kierownictwo wiedziało, że istniejący model jest bardzo przestarzały i przygotowało pełną modernizację, ale nie był on jeszcze gotowy na główny nurt, gdy pojawił się model z 1983 roku. Zamiast spieszyć się z flagowym modelem sportowym, rok modelowy 1983 został pominięty – przynajmniej dla klientów. Tylko jeden samochód przedprodukcyjny wymknął się; obecnie znajduje się w muzeum.
3 - National Corvette Museum
Potrzeba wyjątkowego samochodu, aby zdobyć miejsce w muzeum – a jeszcze bardziej wyjątkowego, aby zasłużyć na własne muzeum. National Corvette Museum znajduje się w Kentucky, niedaleko fabryki GM, gdzie obecnie produkowane są Corvette. Mieści szeroką gamę ważnych egzemplarzy, w tym kamienie milowe produkcji i samochody z filmów. Ciekawostka: w 2014 roku zapadlisko pochłonęło osiem samochodów, chociaż niektóre zostały odzyskane, a nawet odrestaurowane.

4 - Zaczyna się od „C”
Każda generacja Corvette, definiowana przez rok, w którym dokonano znaczących zmian, jest oznaczana przez zapaleńców motoryzacyjnych i fanów za pomocą oznaczenia alfanumerycznego. Pierwsza generacja Corvette, od 1953 do 1962 roku, nazywana jest C1. Kolejność ta postępuje do dzisiejszego modelu, zwanego C8. Wiesz, że rozmawiasz z prawdziwym fanem Corvette, jeśli zacznie używać tych terminów.
5 - Tydzień Rekinów
Teraz, gdy już jesteś na bieżąco z terminologią, możemy po prostu powiedzieć, że model C3 (lata 68-82) był pod ogromnym wpływem projektów samochodu koncepcyjnego GM o nazwie Mako Shark II. Zaprojektowany przez czołowego artystę Larry'ego Shinodę, koncept był pełen płetw i ostrych kątów – podobnie jak wersje produkcyjne C2.

6 - Niech służy długo
I tak, dobrze czytasz – C3 był w produkcji, choć z pewnymi zmianami, ale niewystarczającymi, aby przesunąć igłę generacyjną, przez prawie piętnaście lat. Kryzys naftowy nie pomógł, podobnie jak wprowadzenie krajowego ograniczenia prędkości do 55 mil na godzinę i różne krucjaty bezpieczeństwa. Mimo to Corvette przetrwał i wyszedł z tej ery ze specjalnymi edycjami i silnikiem z wtryskiem paliwa.
7 - Kosmiczne Dziwactwa
Będąc symbolem amerykańskiego sukcesu, być może nie powinno dziwić, że Corvette były faworyzowane przez astronautów NASA, szczególnie w latach 60. i 70. XX wieku. Krążą opowieści o policjantach z Florydy przymykających oko, gdy kosmonauci tacy jak Alan Shepard i Gus Grissom ścigali się swoimi samochodami po drogach publicznych i niektórych plażach.

8 - Indyjska Gorączka
Inny symbol amerykańskiej prędkości, Indy 500, przyjął Corvette jako swój samochód bezpieczeństwa nie mniej niż 22 razy według stanu na ten moment. To więcej niż jakikolwiek inny pojedynczy model, chociaż niektórych może zaskoczyć fakt, że pojawił się dopiero w 1978 roku, kiedy prowadził go mistrz Indy, Jim Rathmann. Zdecydowanie lepsze niż rok, w którym użyli Oldsmobile Bravada.
9 - Elektryczny Poślizg
Przejście na silniki umieszczone centralnie w generacji C8 oznaczało, że przednia część Corvette została w końcu uwolniona na silnik elektryczny wielkości kantalupy. Zainstalowany, aby wspomagać, a nie zastępować potężny silnik V8; pozwolił GM na zbudowanie pierwszego produkcyjnego Corvette z napędem na wszystkie koła. Nazwany E-Ray, posiada hybrydowy układ napędowy o mocy 655 KM, przyspieszający do 60 mil na godzinę w około 2,5 sekundy.

10 - Czterocyfrowe Konie Mechaniczne
Inżynierowie przełamali barierę czterocyfrową dzięki najnowszemu ZR1, którego silnik V8 z płaską wałką korbową o pojemności 5,5 litra generował 1064 KM. Ta ogromna moc jest całkowicie przekazywana na tylne koła. Niecały rok później fani prędkości w firmie wzięli silnik elektryczny E-Ray i umieścili go w przedniej części ZR1, tworząc ZR1X. Osiągający imponujące 1250 KM, szacuje się, że ten pojazd z napędem na wszystkie koła może osiągnąć 60 mil na godzinę w mniej niż 2 sekundy.
Wartość Corvette
Według naszych przyjaciół z Hagerty, najmniej wartościowe Corvette C4 zyskały 14% na wartości w ciągu trzech lat od początku 2020 roku, a ich wartość nadal rosła, zwiększając się o 20% w ciągu ostatnich pięciu lat. Wartości zabytkowych Corvette mają niezwykle szeroki zakres, więc jest coś dla każdego. Ceny wahają się od 16 000 USD za Corvette C4 czwartej generacji (1984-1996) w stanie #3 do 146 700 USD za samochód C2 drugiej generacji (1963-1967).
Dowiedz się więcej o trendach wyceny za pomocą narzędzia wyceny Hagerty
Dla zabawy, sprawdź ten artykuł o najdroższym Corvette, jaki kiedykolwiek sprzedano na aukcji.